Prima intalnire cu sala de fitness si cu instructorul personal

Detalii
Comentarii
Galerie foto

Tot mai multi oameni, indiferent de varsta sau daca sunt barbati sau femei, au inceput sa constientizeze cat de importanta este miscarea, pentru a avea o viata sanatoasa si echilibrata. Daca in prima faza, cei care calca pragul unei sali de sport o fac din dorinta de a slabi, treptat ajung sa adopte un stil de viata diferit celui anterior. Combinat cu odihna si alimentatia adecvate, sportul ne ajuta sa avem o minte sanatoasa intr-un corp sanatos. Instructorul personal de fitness joaca un rol important, atat in ceea ce priveste tipul de antrenament care trebuie efectuat, cat si in alegerea unei diete potrivite.

Rolul instructorului personal

„In primul rand, o persoana trebuie sa fie motivata sa intre intr-o sala. Pentru inceput e recomandabil un instructor personal, macar in primele trei luni. Este simplu sa vii la sala si sa ii copiezi pe ceilalti. Insa instructorul personal te invata executia corecta a exercitiilor pe aparate, cu greutati sau cu bara, evitandu-se astfel riscurile de accidentare in sala de sport. In functie de tipul de corp pe care il ai, greutate, simetrie, ti se pregatesc exercitiile de care ai nevoie. In mod normal, fiecare client este cantarit pentru a sti punctul de plecare in antrenamente. Totodata, se mai tine cont de stilul de viata pe care il ai si de alimentatie. La stabilirea tipului de antrenament se mai are in vedere varsta si starea de sanatate. Este important ca si clientul sa nu aiba afectiuni medicale de niciun fel sau restrictii medicale”, spune Camelia Sandu, instructor personal de fitness (foto).

Formula succesului: odihna, alimentatie si sport

In prima faza, antrenamentele din sala de fitness constau in trei sedinte pe saptamana si in functie de tipul de exercitii, o sedinta dureaza intre 45 si 60 de minute. Pentru cei care urmeaza sfaturile instructorului de fitness, in aproximativ 60 de sedinte eforturile depuse in sala de sport vor incepe sa dea roade. Tonusul va fi mult mai bun, iar rezultatele se vor vedea in centimetri. Pentru rezultate cat mai eficiente, instructorul personal va modifica, pe parcurs, si tipul de antrenament. „Acesta se schimba o data la sase saptamani pentru ca, altfel, organismul se obisnuieste cu acel gen de miscare si nu mai da randamentul pe care ti-l doresti”, adauga Camelia Sandu.

Alimente interzise in antrenamentul sportiv

Sala de sport nu este insa suficienta. Pentru a avea o viata sanatoasa trebuie respectate cu sfintenie odihna, alimentatia si apoi sportul, in ordinea in care sunt enumerate. „Daca nu le ai pe primele doua, al treilea il faci degeaba. Durata somnului trebuie sa fie de opt ore, trebuie sa avem cinci mese pe zi, dintre care trei principale si doua gustari. Micul dejun trebuie sa fie cel mai consistent. De asemenea, nu trebuie sa renuntam la legume si nu trebuie sa combinam carnea cu cartofii. In sala, consumi calorii, dar daca apoi nu ai grija ce mananci, rezultatul e zero. Nimic nu se realizeaza daca nu ai grija la alimentatie”, afirma Camelia Sandu, din Brasov. Alimentele interzise total sunt: zaharul rafinat, mezelurile, margarina. Pe langa programul de antrenament, instructorul va poate realiza si o dieta personalizata.

Femeile, mai ocupate ca barbatii

Majoritatea femeilor care intra intr-o sala de sport vor sa slabeasca, iar zonele vizate sunt abdomenul, fesierii si picioarele. Din pacate, din lipsa timpului liber, multe femei nu reusesc sa ajunga constant la sala. „In general, femeile sunt mult mai ocupate decat barbatii si procentul fetelor care se tin de sala este mai mic decat al barbatilor, dar este un trend in crestere”, explica Camelia Sandu.

Exercitii fizice acasa

Multe femei nu au timp sa mearga la sala, asa ca aleg sa isi cumpere din magazine aparate de fitness si sa faca sport acasa, atunci cand timpul le permite. Camelia Sandu are pentru ele cateva sfaturi: „Pentru acasa, eu recomand greutati, saculeti, pentru picioate, gantere si o saltea. Sfatul meu mea este sa nu faca de capul lor pentru ca nu este eficient. Ori vine un instructor personal acasa, ori isi pot cumpara programe pe DVD, pentru ca exercitiile fizice sunt explicate amanutit si dau si rezultate. Important este sa te ghideze cineva, fiindca sunt exercitii pe care daca nu le executi corect, te accidentezi, iar daca nu te-ai incalzit bine poti avea dureri”.

Cum ardem caloriile

In absenta instructorului personal sau a aparatelor de fitness, femeile isi pot controla greutatea prin miscare si alimentatie. „Femeile active, care fac miscare sub orice forma, trebuie sa consume intre 1.800 si 2.000 de calorii pe zi, celelalte intre 1.200 si 1.500 de calorii pe zi, la care se adauga miscarea. Daca nu fac miscare, ele trebuie sa arda intre 200 si 250 de calorii pe zi. Au voie sa manance orice, dar ceea ce mananca trebuie sa fie «ars»”, recomanda instructorul Camelia Sandu.

Cel putin trei antrenamente pe saptamana

Cei mai multi barbati care calca pragul unei sali de sport fie au fost trimisi de medic, iubite sau sotii, fie au dat acul cantarului peste cap. „Marea majoritate vin sa slabeasca, pentru ca sunt supraponderali. Prima data ei trebuie sa inceapa cu exercitiile cardio, adica bicicleta, mers pe banda, in panta inclinata si alergare usoara. Apoi, trebuie sa intre la dieta si sa tina un regim controlat, adica sa consume o cantitate de mancare la ore fixe, cu un aport caloric fix si personalizat suta la suta. Se tine cont de varsta, inaltime, greutate, vechime in sport, dar si de accidentarile suferite anterior. Efortul trebuie facut treptat, cel putin de trei ori pe saptamana, altfel este ineficient”, declara, la randul sau, Costin Serban, instructor personal de fitness.

Barbatii - mai constiinciosi decat femeile

Spre deosebire de femei, barbatii renunta mai greu la sala. „In raport cu femeile, barbatii sunt mult mai constiinciosi si au cultul sportului. Viata noastra este mult mai lejera. La barbati, sala este in top trei prioritati si daca ar putea ar veni mai des. Fetele se duc la aerobic sau opteaza pentru alt tip de miscare”, mai spune Costin Serban.

Pectoralii si bratele, grupe de muschi tratate preferential

Pe langa barbatii care vor sa slabeasca exista si o categorie a acelora care vin pentru ca au gena de sportiv sau sunt competitivi, adica trebuie sa fie mai buni decat cei de langa ei. Daca femeile pun accent pe abdomen, fesieri si picioare, barbatii prefera sa „lucreze” zona pieptului si bratele. „E primul impact la barbati. Sunt niste grupe musculare cu efort maxim si exista o satisfactie”, dezvaluie instructorul de fitness din Brasov. Pentru a ajunge la rezultate vizibile, trebuie multa rabdare si disciplina, un regim alimentar bine stabilit, iar consumul caloriilor trebuie sa se situeze intre 2.000 si 2.400 de calorii pe zi.

Corpul e singura „casa pe viata”!

Chiar daca este greu sa fii perseverent la sala de sport, sa mananci sanatos si sa te odihnesti, in raport cu rimul alert din zilele noastre, efortul merita, spun specialistii. Acelasi instructor adauga: „Corpul este singura casa in care vei locui toata viata si este cea mai buna investitie pe care poti sa o faci”.

Costuri la fitness

In general, pretul unui abonament la salile de fitness variaza intre 80 si 200 de lei pe luna, iar pentru un instructor personal va trebui sa scoateti din buzunar suplimentar o suma cuprinsa intre 300 si 500 de lei. Pentru echipament aveti nevoie de o pereche de adidasi, pe care sa ii folositi doar in sala si care sa fie flexibili. Chiar daca pretul unei perechi de incaltaminte sport poate fi in jur de 160 de lei, este important sa nu faceti rabat de la calitate. Pentru femei, este obligatoriu purtarea bustierei, nu a sutienului. Mai aveti nevoie de un tricou, pantaloni, prosop si manusi de sala pentru fitness. O pereche de mansui costa intre 60 si 80 de lei.